[ Pobierz całość w formacie PDF ]
dy kompozycji i inne aspekty twórcze fotografii wykraczają poza ramy niniejszej książ-
ki. Można jednak wymienić kilka technicznych wskazówek, które mogą pomóc Ci
w polepszeniu wyglÄ…du zdj¹Ä‡, niezależnie od tego, czy wykonujesz zdj¹cie artystyczne
czy reportażowe.
Długość ogniskowej
Obiektyw wyposażony w funkcj¹ zoomu posiada wiele zalet. Bez zmiany pozycji mo-
żesz powi¹kszać lub pomniejszać obiekty widoczne w obiektywie i okreÅ›lać w ten spo-
sób zawartość kadru. Musisz jednak zwracać uwag¹ na inne aspekty zdj¹cia, które
zmieniajÄ… si¹ podczas operowania zoomem.
Dla wielu osób obiektyw z zoomem jest jedynie pewnym rodzajem szkÅ‚a powi¹kszajÄ…-
cego i do pewnego stopnia faktycznie jest to prawda. Gdy używasz zoomu, powi¹kszasz
fragment obrazu widocznego w obiektywie. To właśnie dlatego producenci aparatów
cyfrowych wypisujÄ… na obiektywach współczynniki powi¹kszenia 2×, 3× itd. Pod-
czas stosowania zoomu zmieniajÄ… si¹ jednak inne wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci uj¹cia.
Gdy używasz zoomu do zbliżenia obrazu, kÄ…t widzenia obiektywu stopniowo si¹ zaw¹-
ża. Ludzkie oko posiada kÄ…t widzenia w okolicach 50 55°. Zdj¹cie obejmujÄ…ce taki
wycinek przestrzeni odbierane jest jako wyglÄ…dajÄ…ce bardzo naturalnie, a operujÄ…c zo-
omem możesz dość znacznie zaw¹zić lub rozszerzyć pole widzenia w porównaniu ze
wspomnianym zakresem 50 55°.
Rozdział 7. Robimy zdjęcia 133
Ważniejsze jest jednak kontrolowanie tego, w jaki sposób obiektyw powi¹ksza różne
fragmenty obrazu i jak zmienia si¹ gÅ‚¹bia obrazu podczas operowania zoomem.
Przyjrzyj si¹ zdj¹ciom przedstawionym na rysunku 7.6.
Rysunek 7.6. Podczas wykonywania obydwu zdjęć pozycja fotografa i kobiety się nie zmieniała.
W pierwszym przypadku użyto długości ogniskowej odpowiadającej słabemu teleobiektywowi,
natomiast drugie zdjęcie wykonano przy ogniskowej charakterystycznej dla obiektywu szerokokątnego.
Zwróć uwagę na to, jak odległe wydają się drzewa znajdujące się w tle drugiego zdjęcia
Obydwa zdj¹cia wykonano z tej samej pozycji. Pomi¹dzy pierwszym a drugim naci-
Å›ni¹ciem spustu migawki zmieniono jedynie dÅ‚ugość ogniskowej obiektywu. Jak można
zauważyć przy krótszej długości ogniskowej (szerokim kącie widzenia obiektywu)
tÅ‚o wydaje si¹ o wiele bardziej odlegÅ‚e, co oznacza, że obraz posiada dużą gÅ‚¹bi¹. Obej-
rzyj teraz zdj¹cia przedstawione na rysunku 7.7.
Rysunek 7.7.
Chociaż obydwa zdjęcia
zostały skadrowane tak
samo, zwróć uwagę na
różnice pomiędzy tłem
pierwszego i drugiego
z nich. Oprócz tego,
że na dolnym zdjęciu
tło jest rozmyte, drzewa
znajdujÄ…ce siÄ™ na nim
wydajÄ… siÄ™ usytuowane
bliżej fotografowanej
osoby, chociaż
w rzeczywistości
nie zmieniała ona
swojej pozycji
134 Fotografia cyfrowa
Fotografowana kobieta nie ruszaÅ‚a si¹ z miejsca pomi¹dzy wykonaniem pierwszego
i drugiego zdj¹cia, ale fotograf si¹ od niej oddaliÅ‚ i zmieniÅ‚ dÅ‚ugość ogniskowej w celu
uzyskania takiego samego kadru jak za pierwszym razem. Zwróć uwag¹ na zmian¹ wy-
glÄ…du drzew na drugim zdj¹ciu. Gdy fotograf cofnÄ…Å‚ si¹ i użyÅ‚ zoomu do przybliżenia
postaci, gÅ‚¹bia zdj¹cia si¹ zmniejszyÅ‚a i drzewa wyglÄ…dajÄ… na bliżej usytuowane.
Z powyższych przykładów wynika, że obszar obejmowany kadrem zależy od pozycji
fotografa i długości ogniskowej obiektywu. Gdy fotografujesz obiektywem szerokokąt-
nym, obiekty znajdujÄ…ce si¹ blisko Ciebie powi¹kszane sÄ… bardziej niż obiekty w tle,
natomiast podczas używania teleobiektywu pierwszy plan i tÅ‚o sÄ… powi¹kszane tak sa-
mo. Ze wzgl¹du na równomierne powi¹kszanie wszystkich planów zdj¹cia teleobiektyw
zmniejsza gÅ‚¹bi¹ obrazu.
Zapewne zdarzaÅ‚o Ci si¹ popatrzyć na fotografi¹ przedstawiajÄ…cÄ… samego siebie i pomyÅ›leć
wcale nie jestem do siebie podobny . Jednym z powodów takiego odebrania zdj¹cia mogÅ‚o
być to, że fotograf użyÅ‚ obiektywu szerokokÄ…tnego. Wykonywanie zdj¹Ä‡ portretowych takim
obiektywem jest dość kÅ‚opotliwe, ponieważ różnica pomi¹dzy odlegÅ‚oÅ›ciÄ… pewnych cz¹Å›ci
twarzy od obiektywu jest w przypadku portretu stosunkowo duża. W rezultacie przednia
cz¹Å›Ä‡ gÅ‚owy zostaje powi¹kszona przez obiektyw mocniej i rzeczywiste proporcje twarzy
mogÄ… na zdj¹ciu ulec znieksztaÅ‚ceniu. Przyjrzyj si¹ zdj¹ciom z rysunku 7.8. Zdj¹cie po lewej
wykonano przy dłuższej ogniskowej i portret odpowiada temu, jak w rzeczywistości po-
strzegamy sfotografowanego m¹Å¼czyzn¹. Po prawej widać obrazek, z którego można si¹ po-
Å›miać, gdyż nie oddaje wiernie proporcji twarzy m¹Å¼czyzny z pierwszego zdj¹cia. Nos jest
zbyt duży, a oczy zbyt maÅ‚e. Dodatkowo odlegÅ‚ość mi¹dzy nosem i oczami jest dość duża,
gdyż zastosowanie obiektywu szerokokÄ…tnego zwi¹kszyÅ‚o gÅ‚¹bi¹ optycznÄ… obrazu.
Rysunek 7.8.
Zmiana długości
ogniskowej może
drastycznie wpłynąć na
wyglÄ…d fotografowanej
postaci. Zdjęcie
po lewej wykonano
z większą długością
ogniskowej, natomiast
w celu wykonania
zniekształconego
portretu po prawej
długość ogniskowej
została znacznie
zmniejszona i fotograf
zbliżył się do modela
Do wykonywania portretów używa si¹ zazwyczaj teleobiektywu o niewielkim powi¹k-
szeniu. Niektórzy fotografowie używają specjalnych soczewek portretowych , które
mogÄ… wywoÅ‚ywać nieznaczne aberracje sferyczne. Dzi¹ki nim rozmi¹kczane sÄ… drobne
szczegóły zdj¹cia, co poprawia wyglÄ…d ludzkiej skóry.
Wybór długości ogniskowej a także odpowiedniej pozycji aparatu fotograficznego
ma duży wpÅ‚yw na gÅ‚¹bi¹ i przestrzeÅ„ widocznÄ… na zdj¹ciu. Jak widać na rysunku
7.8, różnica pomi¹dzy tym samym uj¹ciem sfotografowanym z różnych pozycji i przy
różnych długościach ogniskowych może być ogromna. Dlatego używanie zoomu nie
Rozdział 7. Robimy zdjęcia 135
jest tylko kwestiÄ… tego, czy chcemy sobie przybliżyć lub oddalić fragment uj¹cia. Cza-
sami lepiej jest zmienić pozycj¹ fotografa niż operować zoomem uzyskanie odpo-
wiednio wyglÄ…dajÄ…cego zdj¹cia wymaga zarówno ustawienia si¹ we wÅ‚aÅ›ciwej pozycji,
jak i dobrania prawidłowej długości ogniskowej.
Zniekształcenia geometryczne
Należy zwracać uwag¹ na wszelkie potencjalne znieksztaÅ‚cenia, które może wprowadzić
do obrazu nienajlepszej jakoÅ›ci obiektyw. Wi¹kszość obiektywów z funkcjÄ… sterowania
zoomem najcz¹Å›ciej wykazuje tendencj¹ do generowania znieksztaÅ‚ceÅ„ beczkowych lub
poduszkowych podczas zbliżania si¹ zoomu do granic dopuszczalnego zakresu. Znie-
ksztaÅ‚cenia tego typu najbardziej sÄ… widoczne przy kraw¹dziach i w narożnikach zdj¹cia
(przykład możesz obejrzeć na rysunku 5.20).
Gdy ustawiasz maksymalny lub minimalny zoom obiektywu, sprawdz, czy przy kraw¹-
dziach obrazu nie wyst¹pujÄ… znieksztaÅ‚cenia. JeÅ›li nie przeszkadzajÄ… Ci one, wykonaj
zdj¹cie. JeÅ›li natomiast deformacje sÄ… zbyt duże i psujÄ… wyglÄ…d fotografowanych obiek-
tów, musisz zmienić pozycj¹ aparatu fotograficznego i ustawić innÄ… dÅ‚ugość ognisko-
wej. Jeśli zniekształcenie nie jest zbyt wielkie, czasem można usunąć je na komputerze
za pomocÄ… programu edycyjnego, o czym przeczytasz w rozdziale 10.
Jak unikać wstydu
Jeśli używasz aparatu wyposażonego w wizjer optyczny niesprzężony z obiektywem,
pamiętaj o tym, że obraz w wizjerze nie ma nic wspólnego z obrazem z obiektywu. Może
więc okazać się, że wykonujesz zdjęcie z klapką nałożoną na obiektyw. Niektóre aparaty
wyświetlają stosowne ostrzeżenie, ale inne nie zwracają uwagi na to, że fotografujesz
stuprocentową ciemność. Zawsze sprawdz, czy nic nie przysłania obiektywu!
Ostrość
Chociaż praktycznie każdy aparat cyfrowy wyposażony jest w automatyczny focus, nie
[ Pobierz całość w formacie PDF ]