[ Pobierz całość w formacie PDF ]
kontakty z innymi wyznaniami chrze cija skimi by a
sprawa Tradycji.
14 listopada 1962 na pierwszej sesji Soboru
przedstawiono pierwszy schemat. Czwarty z pi ciu
rozdzia ów tego schematu nosi bardzo wymowny
tytu : O podwójnym ródle Objawienia, (De duplici fonte
revelationis) i odzwierciedla zgodn z Katechizmem
trydenckim (i Ko cio em prawos awnym), dawn nauk
o Tradycji. Zamiast o Bogu mówi on o Pi mie w. i
Tradycji, jako o dwóch ród ach Objawienia. W tym
schemacie Tradycja by a traktowana jako zu-
148 149
pe nie odr bne ród o zarówno pod wzgl dem tre ci, Dyskusja jaka wywi za a si na temat tego sche-
jak i pod wzgl dem sposobu przekazu, ród o zawie-
matu nale a do kluczowych na Soborze Watyka -
raj ce prawdy nieobecne w Pi mie w.:
skim II. Spokojny dot d tok obrad zmieni si w bardzo
...Ko ció ...zawsze wierzy i wierzy, e pe nia Obja-
napi ty i burzliwy. W istocie bowiem nie chodzi o wcale
wienia zawarta jest nie w samym Pi mie w., lecz w Pi mie
o problem drugorz dny, ale o zasadnicze starcie
wi tym i Tradycji, jak gdyby w dwóch ród ach, ale w ka -
mi dzy dawn a now teologi . Po burzliwej debacie i
dym z nich w inny sposób. Bo ksi gi Starego i Nowego
osowaniu Ojciec w. Jan XXIII odda pierwszy
Testamentu, oprócz tego, e zawieraj prawdy objawione, schemat do ponownego przepracowania.
zosta y ponadto napisane pod natchnieniem Ducha wi -
21 kwietnia 1963 - jeszcze przed rozpocz ciem II
tego, tak e Bóg jest ich autorem. Natomiast prawdziwie
sesji - przes ano Ojcom soborowym drugi schemat, tym
boska Tradycja, zachowana przez Ducha wi tego w
razem zatytu owany De divina Revelatione, O Bo ym
nieprzerwanej ci ci w Ko ciele, zawiera w sprawach
Objawieniu. Wed ug niego Pismo w. jest tak ci le
wiary i moralno ci, to wszystko, czego Aposto owie do-
zwi zane z Tradycj , e jedno nie mo e istnie bez
wiedzieli si z ust Chrystusa, czy te z natchnienia Ducha
drugiego. Wyp ywaj z tego samego ród a i
wi tego i Ko cio owi niejako z r ki do r ki (quasi per
zmierzaj do tego samego celu. Równie ten schemat
manus) przekazali, aby w nim droga g oszenia nauki ko-
nie zyska aprobaty Ojców soborowych, doma-
cielnej by o dalej podawane. Dlatego te to, co zawiera na
gaj cych si u ci lenia relacji Pisma w. do Tradycji.
swój sposób Tradycja Bo a, pochodzi nie z ksi g, lecz z
Dla zado uczynienia tym daniom ustanowiono
ywej w Ko ciele nauki, z wiary wyznawców i z dzia-
specjaln podkomisj .
alno ci Ko cio a. Niechaj tedy nikt nie wa y si lekcewa 30 wrze nia 1964 wp yn na obrady trzeci sche-
Tradycji i odmawia jej wiarygodno ci. Chocia bowiem
mat, proponuj cy szersze rozumienie Objawienia Bo-
Pismo wi te jako natchnione stanowi narz dzie Bo e do
ego i Tradycji. Zamiast o dwóch ród ach mówi o
oszenia i wyja niania prawd wiary, jednak e jego sens
dwóch sposobach przekazu za przyczyn Aposto ów
mo na w sposób pewny i pe ny (certe et plene) poj , a
(przez ustne g oszenie, przez spisanie ksi g wi tych).
tak e wyja ni jedynie w oparciu o Tradycje Apostolska. Co
Wed ug niego Tradycja przekazuje ca tajemnic
wi cej, Tradycja i tylko Tradycja jest drogi} wiod do
zbawienia. Przez ni Ko ció z pewno ci poznaje
poznania i zrozumienia niektórych prawd objawionych, a
najg bszy sens Pisma w. ale Pismo w. ma pewn
przede wszystkim tych, które dotycz natchnienia, kano-
wy szo nad Tradycj . Wszystko to w dalszym ci gu
niczno ci i nieska ono ci wszystkich i poszczególnych
nie rozwi zywa o zasadniczego problemu tzw.
ksi g wi tych.
materialnej wystarczalno ci Pisma w.
150 151
20 listopada 1964 przedstawiono czwarty schemat. 2. FORMA OSTATECZNA
Jeszcze wyra niej odchodzi on od poj cia czysto
ko cielnej tradycji i szed w kierunku Tradycji rozu-
Zasadniczym elementem ostatecznie przyj tej
mianej w sensie S owa Bo ego przekazanego nam przez
18.XI.1965 r. soborowej konstytucji dogmatycznej Dei
Chrystusa. Przypominaj si w tym momencie s owa
Yerbum jest rozdzia drugi zatytu owany: "Przekazy-
Harnacka, wed ug którego, tego rodzaju rozwi zanie
wanie Objawienia Bo ego".
mog o doprowadzi ca y spór mi dzy protestantyzmem
a. Zamiast trydenckiego uj cia, wed ug którego
a katolicyzmem o Tradycj do ko ca. Ca y spór straci Ewangelia jest " ród em wszelkich i zbawczych
nie tylko swoj , ostro , ale i swój sens, odk d uznano prawd oraz obyczajów" (fons omnis et salutaris veritatis et
Pismo w. jako Tradycje... (A. Harnack, Protestantismus morum disciplinae), Pismo w. jest teraz okre lone
und Katholizismus in Deutschland, Berlin, 1907,19). Z
jako jedno z dwóch sposobów przekazu tego samego
uwagi na bliskie zako czenie sesji soborowej tego
zbawczego dzie a, wyrazem tej samej rzeczywisto ci
schematu wcale nie rozpatrywano. G osowano nad nim
objawionej, natomiast j e d y n y m r ó d e m
dopiero 20 wrze nia 1965 i wtedy do trzech punktów
Objawienia jest sam Pan Bóg.
wniesiono spor ilo poprawek.
Dlaczego w tym sformu owaniu na okre lenie
8 listopada 1965 - po wcze niejszym g osowaniu
Tradycji zosta o pomini te s owo " ród o" {fons), y-
za poprawk : St d to Ko ció czerpie swoj pewno co
wane kiedy przez Sobór Trydencki? G ównie z tego
[ Pobierz całość w formacie PDF ]