[ Pobierz całość w formacie PDF ]

stałe lub koszty zmienne, aby przedsięwzięcie było rentowne.
Ustaleniu punktu krytycznego (progu rentowności), czyli takiej
wielkości produkcji, dla której przychody zrównują się z wszystkimi
kosztami, inaczej – nasze przedsięwzięcie nie przynosi już strat,
służy równanie:
Przychody ze sprzedaży = koszty zmienne + koszty stałe + zysk
W punkcie krytycznym, kiedy zysk jest równy zero (sprzedaż równa
jest sumie kosztów), równanie ma postać:
Cena jednostkowa x wielkość produkcji = zmienny koszt jednost-
kowy x wielkość produkcji + koszty stałe
Stąd minimalną wielkość produkcji gwarantującą pokrycie wszyst-
kich kosztów będzie można wyliczyć w następujący sposób:
Wielkość produkcji = (koszty stałe + koszty zmienne)/cena jed-
nostkowa
78
---------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------
Zdolności produkcyjne
Przez zdolności produkcyjne rozumiemy w tym przypadku organi-
zacyjne, techniczne i ludzkie możliwości wytworzenia określonej
ilości dóbr lub dostarczenia określonej ilości usług. Zdolności te
w dużej mierze determinuje wielkość kapitału, jakim dysponuje
organizacja. Oceniając własny potencjał musimy założyć, iż w po-
czątkowym okresie prowadzenia działalności gospodarczej będzie
on mniej efektywnie wykorzystywany niż później, w miarę nabywa-
nia doświadczenia. Warto też pamiętać, że zdolności produkcyjne
mogą rosnąć nie tylko przez ich fizyczne powiększanie, lecz także
poprzez optymalizację działań.
Kiedy analiza KRPZ wykaże, iż satysfakcjonujący nas zysk będzie
możliwy dopiero przy takim poziomie produkcji, którego na danym
etapie rozwoju nie będziemy w stanie zapewnić, musimy poważnie
się zastanowić co dalej: szukać oszczędności na kosztach, zastoso-
wać inną politykę cenową czy po prostu zaniechać planów.
Podsumowanie
1. Aby zaplanować wielkość sprzedaży, musimy wyznaczyć pro-
gnozę sprzedaży (ile produktów będzie w stanie wchłonąć rynek
i jak te statystyki będą zmieniać się w czasie) oraz próg rentow-
ności (od jakiej wielkości produkcji nasz biznes jest w ogóle
opłacalny).
2. Dane te musimy skonfrontować z własnymi możliwościami
produkcyjnymi, a także dotyczącymi dystrybucji i sprzedaży.
Musimy ponadto odpowiedzieć sobie na pytanie, czy realne
jest pozyskanie kapitału potrzebnego do wyprodukowania takiej
ilości wyrobów (dostarczenia takiej ilości usług).
79
3.5
80
Opracowanie planu finansowego
Opracowanie planu finansowego dla działalności gospodarczej
nie jest zadaniem dla amatorów. Świadomie zwracamy na to uwagę
już w pierwszym zdaniu niniejszego rozdziału, ponieważ zarządza-
nie finansami4 jest bardzo słabym obszarem w wielu organizacjach.
Słabość ta przyczynia się do większości finansowych trudności, bra-
ku własnego kapitału, ogólnie złej sytuacji majątkowej. Co więcej,
organizacje rzadko prowadzą jakikolwiek rachunek kosztów, który
jest podstawą podejmowania decyzji biznesowych. Nie wiemy, jaki
jest jednostkowy koszt świadczonych usług, ile wynoszą koszty stałe
i jak je doliczać do kosztów zmiennych. Jeśli nasze kompetencje
finansowe nie odbiegają od „średniej pozarządowej”, będziemy
musieli zwrócić się o pomoc do fachowca. Możemy ją znaleźć
bez większych problemów w jednym z punktów konsultacyjnych
czy ośrodków wspierania biznesu. Potem jednak, kiedy już roz-
kręcimy nasz biznes, taka osoba będzie nam potrzebna na stałe,
co nie znaczy oczywiście, że w pełnym wymiarze czasu.
Elementy planu finansowego
Sporządzając plan finansowy musimy opracować kilka różnych
dokumentów. Będą to:
-
szczegółowy budżet prezentujący koszty i przychody (roczny,
dwuletni),
-
rachunek zysków i strat,
-
bilans,
-
rachunek przepływów pieniężnych,
-
zapotrzebowanie na kapitał.
Koszty i przychody
Planując budżet trzeba, jak zwykle, zacząć od kalkulacji kosztów.
Głównym zadaniem naszego rachunku kosztów jest nie tyle wy-
liczenie, ile to wszystko będzie kosztowało (choć to też ważne),
co ustalenie kosztu jednostkowego usługi czy produktu. Całkowity
koszt jednostkowy powinien obejmować zarówno bezpośrednie
koszty pracy, materiałów, różne wspólne koszty produkcji (świad-
czenia usług), jak i odpowiednio doliczone koszty pośrednie,
4 Zarządzanie finansami nie ogranicza się do dysponowania posiadanymi środ-
kami. Oznacza ono pozyskiwanie źródeł finansowania działalności organizacji
i lokowanie ich w składnikach majątkowych w sposób pozwalający na realizację
celów strategicznych organizacji.
niezwiązane wprost z wytwarzaniem dóbr, lecz niezbędne dla
funkcjonowania naszego biznesu, takie jak np. obsługa księgowa,
wynajem biura. W przypadku podmiotów, które nie mają orga-
nizacyjnie wydzielonej działalności gospodarczej, prowadzenie [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • gim1chojnice.keep.pl