[ Pobierz całość w formacie PDF ]
jakiś związek wyrażający prawo odwróconych kwadratów.
Wierzchołek Ołtarza powinien pokryty być złotem , a na złocie tym wygrawerowana jakaś
figura jako Zwięta Ofiara lub Nowe Jeruzalem lub, jeśli ktoś jest uzdolniony, Mikrokosmos
Witruwiusza.
Po bokach Ołtarza czasem również narysowane są wielkie tabliczki żywiołów i sigile
(pieczęcie) świętych królów żywiołów, jak to pokazano w Equinox, VII, gdyż są one
syntezami sił Natury. Są to raczej szczególne, aniżeli ogólne symbole, a książka ta ma zamiar
traktować jedynie o wielkich podstawach działania.
ROZDZIAA IV
Bicz , Sztylet i Aańcuch
Bicz, Sztylet i Aańcuch reprezentują alchemiczne zasady Siarki, Rtęci i Soli. Nie chodzi tu o
substancje, które dzisiaj kryją się pod tymi nazwami. Reprezentują one "zasady", których
działanie chemicy uznali za bardziej dogodne do wyjaśnienia w inny sposób. Siarka
reprezentuje energię rzeczy, Rtęć ich płynność, Sól ich stałość. Są odpowiednikami Ognia,
Powietrza i Wody, ale oznaczają znacznie więcej, jako że reprezentują coś bardziej
głębokiego i subtelnego, a jednak bardziej aktywnego. Prawie że dokładne porównanie można
zrobić z trzema gunami Hindusów : sattwa, radżas, tamas. Sattwa jest Rtęcią, równowagą,
spokojem, przejrzystością ; radżas jest Siarką, aktywnością, uniesieniem, a nawet
gwałtownością ; tamas jest Solą, gęstością, ospałością, ciężkością, ciemnością.
Jednakże filozofia hinduska tak bardzo zajęta jest główną ideą, iż wartość ma jedynie
Absolut, że zmierza ku potępieniu tych gun (nawet sattwy) jako czegoś złego. Jest to
właściwe podejście, ale jedynie gdy się działa z jakiegoś wyższego poziomu. A my
wolelibyśmy, jeśli mamy naprawdę osiągnąć mądrość, unikać tego wiecznego lamentu, który
charakteryzuje myśl Półwyspu Indyjskiego : "Wszystko jest cierpieniem" etc. Przyjmując
doktrynę hinduistów o dwóch fazach Absolutu, musimy, jeśli mamy być konsekwentni,
połączyć je razem jako dobre albo złe. Jeśli bowiem jedna jest dobra, a druga zła, popadamy
w dualność, dla której uniknięcia wymyśliliśmy Absolut.
Idea chrześcijańska mówiąca o tym, że grzech był coś wart, skoro zbawienie jest bardziej
warte, a odkupienie godne jest utraty niewinności, wydaje się bardziej satysfakcjonująca.
Zwięty Paweł powiada : "Gdzie jest obfitość grzechu, tam większa obfitość łaski. A zatem,
czyż mamy czynić zło, by przyszło dobro? Uchowaj Boże". Ale przecież właśnie tak czyni
sam Bóg, po cóż by bowiem stwarzał Szatana z zalążkiem jego "upadku"?
Miast potępiania tych trzech jakości bez ceremonii, przyjmijmy je jako części sakramentu.
Ten szczególny aspekt Bicza, Sztyletu i Aańcucha poddaje na myśl sakrament pokuty.
Bicz jest Siarką. Jego stosowanie budzi naszą ospałą naturę i może być pózniej stosowany
jako instrument karcenia buntującej się woli. Odnosi się do Nefesh, duszy zwierzęcej,
pragnień naturalnych.
Sztylet jest Rtęcią : stosuje się go, by obniżyć za dużą temperaturę poprzez upuszczenie krwi.
I ta broń właśnie zanurza się w bok lub serce Maga, by wypełnić Zwięty Puchar. Odnosi się
on do tego, co jawi się między zachciankami a rozsądkiem.
Aańcuch jest Solą : służy wiązaniu błądzących myśli. Z tej oto przyczyny jest on umieszczony
wokół szyi Maga, gdzie mieści się Daath.
Instrumenty te przypominają nam także o bólu, śmierci i związaniu. Badacze ewangelii
przypomną sobie, że były one wykorzystane w czasie męczeństwa Chrystusa, tyle że Sztylet
zastąpiono gwozdziami.
Trzonek Bicza winien być wykonany z żelaza, smagacze z dziewięciu miedzianych drutów, a
w każdy z nich wplecione małe kawałki ołowiu. %7łelazo reprezentuje okrucieństwo, miedz -
miłość, a ołów - surowość.
Sztylet wykonany jest ze stali inkrustowanej złotem, a rękojeść jest również złota.
Aańcuch wykonany jest z czystego żelaza. Składa się z 333 ogniw.
Jasne się teraz staje, dlaczego broń ta ułożona jest wokół flakoniku z przejrzystego kryształu,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]