[ Pobierz całość w formacie PDF ]
jącym wielkości określone w przepisach szczegółowych;
4) nie powodowało niszczenia drogi;
5) zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy oraz łatwe, wygodne i
pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnali-
zacji i oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu;
6) nie powodowało zakłóceń radioelektrycznych w stopniu przekraczającym
wielkości określone w przepisach szczegółowych.
1a. Autobus, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej
3,5 t i ciągnik samochodowy, dla którego określono dopuszczalną masę całkowi-
tą zespołu pojazdów powyżej 3,5 t, powinny być wyposażone w homologowany
ogranicznik prędkości montowany przez producenta lub jednostkę przez niego
upoważnioną, ograniczający maksymalną prędkość autobusu do 100 km/h,
a samochodu ciężarowego i ciągnika samochodowego do 90 km/h.
1b. Przepis ust. 1a nie dotyczy pojazdu:
1) specjalnego lub używanego do celów specjalnych Policji, Agencji Bezpie-
czeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Woj-
skowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyj-
nego, Straży Granicznej, Służby Więziennej, Sił Zbrojnych Rzeczypospoli-
tej Polskiej i jednostek ochrony przeciwpożarowej;
2) zabytkowego;
3) nierozwijającego, ze względów konstrukcyjnych, prędkości większej niż
odpowiednio określone w ust. 1a;
4) używanego do prowadzenia badań naukowych na drogach;
5) przeznaczonego wyłącznie do robót publicznych na obszarach miejskich.
1c. Minister właściwy do spraw transportu, mając na uwadze szczególne zagrożenia
występujące podczas przewozu towarów niebezpiecznych, może określić w dro-
dze rozporządzenia niższe niż ustalone w ust. 1a wartości ustawień urządzeń
ograniczających maksymalną prędkość pojazdów przewożących niektóre towary
niebezpieczne.
2007-10-08
©Kancelaria Sejmu s. 46/46
2. Urządzenia i wyposażenie pojazdu, w szczególności zapewniające bezpieczeń-
stwo ruchu i ochronę środowiska przed ujemnymi skutkami używania pojazdu,
powinny być utrzymane w należytym stanie oraz działać sprawnie i skutecznie.
3. Urządzenia służące do łączenia pojazdu ciągnącego z przyczepą powinny za-
pewnić bezpieczne ciągnięcie przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej
przewidzianej do ciągnięcia przez ten pojazd, uniemożliwić samoczynne odłą-
czenie się przyczepy oraz zapewnić prawidłowe działanie świateł i hamulców, o
ile przyczepa jest w nie wyposażona.
3a. Pojazd uczestniczący w ruchu powinien posiadać nadane przez producenta, z
zastrzeżeniem art. 66a, cechy identyfikacyjne:
1) numer VIN albo numer nadwozia, podwozia lub ramy;
2) (uchylony).
4. Zabrania siÄ™:
1) umieszczania wewnÄ…trz i zewnÄ…trz pojazdu wystajÄ…cych spiczastych albo
ostrych części lub przedmiotów, które mogą spowodować uszkodzenie cia-
ła osób jadących w pojezdzie lub innych uczestników ruchu;
1a) stosowania w pojezdzie przedmiotów wyposażenia i części wymontowanych
z pojazdów, których ponowne użycie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogo-
wego lub negatywnie wpływa na środowisko;
2) stosowania w pojezdzie przedmiotów wyposażenia i części nieodpowiadają-
cych warunkom określonym w przepisach szczegółowych;
3) umieszczania w pojezdzie lub na nim urządzeń stanowiących obowiązkowe
wyposażenie pojazdu uprzywilejowanego, wysyłających sygnały świetlne w
postaci niebieskich lub czerwonych świateł błyskowych albo sygnał dzwię-
kowy o zmiennym tonie;
4) wyposażania pojazdu w urządzenie informujące o działaniu sprzętu kontrol-
no-pomiarowego używanego przez organy kontroli ruchu drogowego lub
działanie to zakłócające albo przewożenia w pojezdzie takiego urządzenia w
stanie wskazującym na gotowość jego użycia; nie dotyczy to pojazdów spe-
cjalnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji, Agencji Bezpie-
czeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Woj-
skowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyj-
nego i Straży Granicznej;
5) wymiany nadwozia pojazdu posiadającego cechy identyfikacyjne, o których
mowa w ust. 3a pkt 1;
6) dokonywania zmian konstrukcyjnych zmieniajÄ…cych rodzaj pojazdu, z wy-
jÄ…tkiem:
a) pojazdu, na którego typ zostało wydane świadectwo homologacji lub
decyzja zwalniajÄ…ca pojazd z homologacji,
b) pojazdu, w którym zmian konstrukcyjnych dokonał przedsiębiorca pro-
wadzący działalność gospodarczą w tym zakresie.
5. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrami właściwym
do spraw wewnętrznych oraz Obrony Narodowej określi, w drodze rozporzą-
dzenia, warunki techniczne pojazdów oraz zakres ich niezbędnego wyposażenia.
6. Ministrowie Obrony Narodowej oraz właściwy do spraw wewnętrznych w poro-
zumieniu z ministrem właściwym do spraw transportu określą, w drodze rozpo-
rządzenia, warunki techniczne pojazdów specjalnych i używanych do celów
specjalnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
2007-10-08
©Kancelaria Sejmu s. 47/47
7. Minister właściwy do spraw wewnętrznych, Minister Obrony Narodowej, mini-
ster właściwy do spraw finansów publicznych oraz Minister Sprawiedliwości w
porozumieniu z ministrem właściwym do spraw transportu określą, w drodze
rozporządzenia, warunki techniczne pojazdów specjalnych i używanych do ce-
lów specjalnych Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wy-
wiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego,
Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, kontroli skarbowej,
Służby Celnej, Służby Więziennej i straży pożarnej.
8. W rozporządzeniach, o których mowa w ust. 5 7, należy uwzględnić w szcze-
gólności:
1) konieczność zapewnienia bezpiecznego korzystania z pojazdów;
2) zapewnienie możliwie najmniejszego negatywnego wpływu pojazdów na
środowisko;
3) przepisy i porozumienia międzynarodowe dotyczące pojazdów, ich wyposa-
żenia i części;
4) przeznaczenie pojazdów oraz sposób ich wykorzystania.
9. Minister właściwy do spraw transportu, w porozumieniu z ministrem właściwym
do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw środowiska, kierując
się względami technicznymi, zasadami bezpieczeństwa ruchu drogowego i wy-
mogami ochrony środowiska oraz mając na celu zapobieganie nieprawidłowo-
ściom w obrocie przedmiotami wyposażenia i częściami wymontowanymi z po-
jazdów, określi, w drodze rozporządzenia, wykaz przedmiotów wyposażenia i
części wymontowanych z pojazdów, których ponowne użycie zagraża bezpie-
czeństwu ruchu drogowego lub negatywnie wpływa na środowisko.
Art. 66a.
1. Cechy identyfikacyjne, o których mowa w art. 66 ust. 3a, nadaje i umieszcza
producent.
2. Starosta właściwy w sprawach rejestracji pojazdu wydaje decyzję o nadaniu
cech identyfikacyjnych w przypadku pojazdu:
1) zbudowanego przy wykorzystaniu nadwozia, podwozia lub ramy konstruk-
cji własnej, którego markę określa się jako SAM ;
2) w którym dokonano wymiany ramy lub podwozia na odpowiednio ramę lub
podwozie bez numeru fabrycznego;
3) odzyskanego po kradzieży, w którym cecha identyfikacyjna uległa zatarciu
lub sfałszowaniu;
4) nabytego na licytacji publicznej lub od podmiotu wykonujÄ…cego orzeczenie
o przepadku pojazdu na rzecz Skarbu Państwa, w którym cecha identyfika-
cyjna uległa zatarciu lub sfałszowaniu;
5) w którym cecha identyfikacyjna uległa zatarciu lub sfałszowaniu, a prawo-
mocnym orzeczeniem sądu zostało ustalone prawo własności pojazdu;
[ Pobierz całość w formacie PDF ]